Konsekwencje sprzedaży za symboliczną złotówkę

Podatnik może w ramach transakcji wiązanej sprzedawać wybrane towary lub usługi za symboliczną złotówkę. Co wówczas stanowi podstawę opodatkowania?

Spółka, która zajmuje się sprzedażą towarów zamierza prowadzić działania o charakterze promocyjnym kierowane do niepowiązanych z nią klientów w rozumieniu art. 32 ustawy o VAT. Ich celem ma być zwiększenie obrotów, pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie satysfakcji lojalności dotychczasowych klientów.

Jednym z zaplanowanych działań jest sprzedaż towarów i usług z dużym rabatem. Po uwzględnieniu rabatu promocyjna cena sprzedaży danego towaru lub usługi wyniesie 1 zł netto. Klient uzyska prawo do nabycia określonego towaru/usługi za 1 zł netto po spełnieniu określonego warunku, np. po zakupie towaru podstawowego, którego wartość jest dużo wyższa, bądź usług o określonej wartości. Sprzedaż z rabatem za 1 zł netto będzie wykazywana na paragonie fiskalnym.

Spółka wystąpiła o indywidualną interpretację, aby potwierdzić, że w tej sytuacji podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie cena faktycznie zapłacona, czyli 1 zł. pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 26 września 2024 r. 0114-KDIP1-3.4012.517.2024.3.JG zgodził się z tym stanowiskiem. Podkreślił, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli uzna, że jest to zasadne dla osiągnięcia tego celu. Stosowanie znacznych rabatów nie może jedynie służyć obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Dodatkowo swoboda ustalania ceny jest ograniczona, jeżeli między kontrahentami istnieją powiązania mające wpływ na ustalenie ceny – wtedy organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej sprzedawanych towarów lub usług.

BLOG

Ostatnie artykuły

Zapoznaj się z najnowszymi informacjami i zmianami podatkowymi.